woensdag 24 maart 2010

Spraakmakende magneten voor vastgoedomgevingen



Bezoekers trekken. Dat is het hoofddoel van vastgoedomgevingen waar retail de belangrijkste bron van inkomen is. Tot voor kort werd dit vooral bereikt door aantrekkelijke winkels en aansprekende merken in de shopping environment te plaatsen. Maar dit voldoet niet langer. In toenemende mate zoeken mensen meer beleving. Funshoppen bleek een eerste stap in deze nieuwe trend. Maar inmiddels biedt ook dat als zodanig onvoldoende aantrekkingskracht. Daarom zijn centra op zoek naar nieuwe vormen van beleving, zonder direct te hoeven uitgroeien tot enorme shopping malls zoals we die in het buitenland kennen en waar complete waterparken, achtbanen en skihellingen bezoekers trekken. Volgens ons kan dit alles slimmer, duurzamer en goedkoper.

Onze visie: Locatie is 1. Beleving is 2. Shoppen is 3.

Kranendonk Groep bedenkt en realiseert publieksattracties die ergens over gaan. In vastgoed omgevingen pleiten wij voor een heldere thematische aanpak op basis van relevante belevingen. In onze aanpak is experience een vorm van entertainment die fun biedt, maar ook nuttig is. Dat is niet alleen leuk, maar ook zinvol en dus de moeite waard om er tijd en energie aan te besteden. Bovendien versterkt een dergelijke opzet het profiel van de omgeving, vooral als het thema naadloos aansluit bij de overige activiteiten in de omgeving (voorbeelden: wonen, voeding, media). Dat trekt niet alleen winkelend publiek, maar ook algemeen publiek, zoals gezinnen, jongeren en/of ouderen en toeristen. En wie zich door die beleving het thema eigen maakt, staat open voor het aanpalende aanbod. Bezoekers blij, winkeliers blij, verhuurder blij.

Kranendonk Groep ontwikkelde voor retail vastgoed drie basisconcepten:
1. Thema Experience – een beleving rond het hoofdthema van de omgeving
2. City Experience – een beleving rond de historie, de cultuur en de highlights van de stad
3. Kids Experience – een aantrekkelijke omgeving voor kinderen rond een relevant thema

De Thema Experience laat een thema ervaren in al zijn facetten. Een superleuke attractie waar je op speelse wijze van alles beleeft en ontdekt over wonen, sport, media, gezondheid, voeding, reizen of een ander relevant thema.

De City Experience laat een stad beleven in al zijn facetten. Een soort city crash course over de historie, de cultuur, de highlights en de mensen van de stad. Geweldig leuk, nuttig en leerzaam voor bewoners, toeristen, dagjesmensen, studenten, zakelijke relaties en anderen.
De Kids Experience biedt een veilige omgeving voor de kinderen van het winkelend publiek en stijgt ver uit boven het niveau van een ballenbak of een speeltuintje. Kinderen van 4 ot 8 of van 8 tot 12 ontdekken en beleven er vanalles over omgaan met geld, talenten, omgaan met dieren, vakantie, energie of een ander passend thema.

De opzet van deze Experiences kent verschillende varianten, variƫrend in omvang en ambitieniveau, van kostendekkend tot winstgevend. De eerste is kleinschalig en biedt
toegang tegen kostprijs. De tweede is groter en heeft meer aantrekkingskracht, maar vergt een hogere aanvangsinvestering en een hogere entreeprijs.

Kranendonk Groep, bedenkt, ontwikkelt en produceert de experience tot en met de turn-key oplevering. Samen met de vastgoed eigenaar zoeken we naar investeerders en exploitanten. In voorkomende gevallen verzorgen wij de exploitatie in opdracht.

In vijf stappen komen we samen binnen zes tot negen maanden (afhankelijk van de omvang en het ambitieniveau) tot een nieuwe attractie met een grote aantrekkingskracht, die (veel) positieve publiciteit genereert.

De ervaring leert dat voor de financiering van een dergelijke opzet niet alleen hoeft te worden gekeken naar een investeerder. Omdat het aandacht voor een thema betreft, zijn er ruime mogelijkheden om marketing- en voorlichtingsdoelen te bereiken, zodat ook derden bereid zijn mee te betalen, private en publieke partijen.

Bert Kranendonk/ Reinder Holtkamp maart 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten